بشنو این نی چون حکایت می کند

بشنو  این نی چون حکایت می کند

بشنو این نی چون حکایت می کند...
از جـدایـی هـا شـکـایـت مـی کـنـد...

نویسندگان
  • ۰
  • ۰

بزرگترین شارح صحیفه سجادیه سید علی خان مدنی  در ابتداء شرح خود بنام ریاض السالکین پنچ حدیث در فضیلت انسان کامل ولی خدا و حجه الله الاکبر علی علیه السلام به سند صحیح نقل کرده است من از بین آنها یک حدیث را انتخاب کرده وهمراه با شرح گزارش می کنم
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله):ان علیا ممسوس فی ذات الله
رسول خدا فرمود علی شیفته و بی قرار ذات الهی است
در کتابهای لغت ممسوس را به مجنون و دیوانه  ترجمه کرده اند بنابر این علی دیوانه خداوند است  در اینکه چرانسبت جنون به آن حضرت داده شده است احتمالاتی را ذکر کرده اند و ما یکی از آن احتمالات را می آوریم.
پیامبر خدا علی را بخاطر پایبندی  شدید به دستورات خداوند و توجه نکردن به سرزنش سرزنش کنندگان در اجرای احکام الهی به دیوانه تشبیه کرده است  دیوانه هیچ توجهی به حرف مردم ندارد  و به همین جهت دشمنان آن حضرت اورا به حماقت و بی سیاستی در امور جنگ نسبت دادند علی در اجرای حدود الهی و عدالت و عمل به آنها به هیچ تو صیه ای گوش نمی کرد .
شعبی حکایت کرده است وقتی که کودک بودم وارد کوفه شدم  و دیدم که علی بین انباشته های ازطلا و نقره ایستاده است و آنها را بین مردم تقسیم می کند تا اینکه چیزی از آنها باقی نماند و همینطور حتی کمی از آن را هم با خود به خانه نبرد من هم به نزد پدر خود رفتم و گفتم آیا امروز من بهترین یا احمق ترین مردم را دیدم ؟ پدرم گفت او چه کسی است؟  گفتم او علی ابن  ابیطالب بود و آنجه را که دیده بودم به پدرم گفتم . وقتی پدرم گفته های من را شنید شروع به گریه کرد و گفت پسرم تو بهترین مردم را دیده ای.
 ابن ابی  الحدید در شرح نهج البلاغه نقل می کند :اما در مورد سیاست و تنبیه کردن، داراى سیاستى سخت بوده و در راه خدا بسیار خشن بود، آنچنان که در مورد حکومتى که به پسر عموى خود داده بود هیچگونه ملاحظه‏یى نکرد و رعایت حال برادرش عقیل را در مورد تقاضا و سخنى که داشت نفرمود. گروهى را در آتش افکند و دست و پاى گروهى را برید و گروهى را مصلوب ساخت. خانه مصقلة بن هبیرة و جریر بن عبد الله بجلى را ویران کرد. در اندکى از سیاستهاى او در جنگهایش به روزگار خلافتش در جمل و صفین و نهروان براى موضوع، دلیل قانع کننده وجود دارد و هیچ سیاستگرى در دنیا به یک دهم از دلیرى و شجاعت و تهور و انتقام او و یارانش نمی رسد و نمی تواند کارهایى را که او به دست‏ خود انجام داده است بدهد.

  • ۹۱/۰۵/۱۹
  • ccc ccc

علی شیفتۀ ذات الهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی